Za razumljivost govora sta poleg glasov pomembna tudi
poudarek in melodija; tudi ta sta svojevrstni glasovni prvini govora,
prav kakor odmori med govornimi enotami.
1. Poudarjanje uravnava prepona. Kadar je treba v govoru kaj
poudariti, tedaj prepona močneje požene zrak iz pljuč; ob močnej
šem pritisku zračnega toka se vsi pri govoru sodelujoči deli izraziteje
napno. Nasledek je ta, da se zven ok r e p i in po navadi tudi zvi ša ,
da so šumi močnejši in izrazitejši, ves izgovor je razločnejši. To
čutimo posebno pri samoglasnikih, zato pravimo, da so ti nosilci
poudarkov; vendar sta izrazitejša in lazločnejša tudi sosednja
soglasnika. Ker pri takem izgovoru nekateri samoglasniki posebej
udarjajo na uho in so glasnejši od drugih, pravimo, da so poudar
jeni (naglašeni ali akcentuirani), da imajo p o u d a r e k (naglas,
akcent). Ločimo pa be s e dn i in smi s e l n i poudarek in me lod i j o .
2. Be s edni p o u d a r e k veže v pomensko enoto glasovne
zveze besed. V glasovni zvezi
g-o-v-o-r-i
lahko poudarimo katerega
koli izmed treh samoglasnikov, toda vsak poudarek da zvezi dru
gačen pomen:
govori
—
govori
—
govori.
Primer nam hkrati do
kazuje, da je poudarek za pomen besede odločilnega pomena, torej
prava glasovna prvina.
a)
Vedeti je treba najprej, na katerem zlogu ali samoglasnik
je beseda poudarjena, ker je me s t o poudarka lahko odločilno za
pomen. V slovenskem zbornem govoru je včasih ista beseda v raz
ličnih oblikah poudarjena na različnih mestih, n. p r.:
roka
— z
roko
—
roke, hoditi
—
hodim
—
hodil
—
hodila, potočiti
—
potočim
(vino) —
potočim
(kroglo). Če se pri kaki besedi poudarek v raz
ličnih oblikah premika z zloga na zlog, pravimo, da ima beseda
p r em i č n i poudarek. Če pa ostaja poudarek v vseh oblikah na
istem mestu, pravimo, da ima s t a l n i poudarek, kakor v besedah:
mati
—
matere
— z
materjo
— z
materami, delati
—
delam
—
delal
—
delala, steber
—
stebra
—
stebri
—
stebroma.
Na katerem mestu
je beseda v slovenščini poudarjena in kako se poudarek v posa
meznih oblikah premika, je treba vedeti, ker to ni določeno po
Poudarek in melodija
30