260
N. pr.
Da ima človek sape v dihanje in hran e v življenje,
mora biti zadovoljen
(Strit.).
Dekle je zajemalo v vedro vode
—
u vedro kovano, vodi c e hladne
(Levst.).
Dajte zobati pš en i c e
zrele, dajte piti mu r ebul j e bele!
—
Nakosi detelje; nakupi si
grozdja; naloži krme; nanosiprsti; naprosi delavcev; navozi kamenja;
prilij vode; prinesi sadja; pripelji žita;privrzi soli
(=
nekaj,malo soli)!
Delni rodilnik stoji kot predmet tudi po predlogu p o ; n. pr.
Idi po vode; skoči po vina; teci po mleka!
§ 377. V r o d i l n i k se deva v nikalnem stavku vsak
t o ž i l n i k t r d i l n e g a r eka in z njim vred tudi vsako od njega
zavisno p o v e d k o v o d o l o č i l o .
N. pr.
Ne prodajaj kože , dokler medved v brlogu tiči.
—
Kdor
dela pozamudil ni, ta se lahko z Bogom veseli
(Slom.).
Obleka nas
ne stori Bogu p r i j e t n i h , ampak dobro dejanje
(isti).
Opomba. Kadar se v stavku z več i s t o v r s t n imi č leni nikalnost
dotika samo enega predmeta, tedaj stoji le ta v r od ilni ku; n.pr.
Nisem
prišel klicat p r a v ič n ik o v , ampak grešnike. V moški dobi nimaš le u k a
,
temveč tudi trud in delo
.
§ 378. Mnogo glagolov in pridevnikov zahteva predmet v
kakem sklonu s predlogom (predlogovni, prepozicionalni predmet).
N. pr.
Stariši skrbe za o t r o k e . Naše gore so bogate z r u d
n i nskimi z a k l ad i
.
Človek hrepeni po s r e č i in b l ag o s tanj u .
§ 379. Predmet v n e d o l o č n i k u , n. pr.
Priden učenec
hoče
(povedek)
b i t i
(predmet)
v šoli vedno prvi.
§ 380. P r e dme t n i s t a v e k izraža in nadomešča predmet
glavnega stavka.
Predmetne odvisnike vežejo z glavnim stavkom:
1. oziralni zaimki:
kdor, kar, kateri, ki
itd.
N. pr.
Kdor ni dalje prišel ko do korita, temu je vsaka mlaka
morje
.
Varuj se tistih, ki se ti prilizujejo.
2. vprašalni zaimki:
kdo, kaj
itd. in vprašalni členki:
kako,
koliko
,
ali, li, če
itd.
N. pr.
Kadar vbogajme daješ, naj ne ve levica, kaj dela des
nica. Prevzetnost in napuh ne vesta, kako se služi kruh. Kdo ve,
koliko let mu je odločenih ?
3. veznik
da.
N. pr.
Pomislite, da je vse minljivo na svetu.
—
Naj zmisli,
kdor slepoto ljubi sveta, da smrtna žetev vsak dan bolj dozori
(Preš.).
Greh stori, da človek pozabi na Boga.